Teleporada stanowi duże wyzwanie dla systemu ochrony zdrowia. Jednak w dobie panującej na całym świecie pandemii COVID-19 wydaje się to jedyną alternatywą, która pozwoli utrzymać ciągłość leczenia. Biorąc pod uwagę perspektywę dłuższego obcowania z teleporadą, warto wdrożyć we własnej placówce ugruntowane zasady jej przeprowadzania. Zwłaszcza, że dotyczy tak newralgicznych aspektów, jak ludzkie życie i zdrowie, co powoduje przeróżne konflikty na płaszczyźnie komunikacji interpersonalnej.
Coraz szersze zastosowanie praktyczne znajduje udzielanie świadczeń zdrowotnych lub wykonywanie innych czynności przy użyciu technologii informatycznych. Wpływ na wzrost znaczenia telemedycyny ma pandemia COVID-19. Można nawet stwierdzić, że koronawirus znacząco przyspieszył informatyzację polskiej medycyny.
Przeprowadzając telewizytę, aby zapewnić zgodność przetwarzania danych osobowych z przepisami RODO, należy je zbierać np. z powodu konieczności wykonania umowy. Czy w takiej sytuacji placówka medyczna musi uzyskać zgodę pacjenta?
Poinformowanie pacjenta podczas teleporady, czy konieczna jest osobista wizyta u lekarza, zapewnienie poufności i bezpieczeństwa podczas przesyłania cyfrowej dokumentacji medycznej, a także odpowiednie potwierdzenie tożsamości rozmówcy – takie standardy organizacyjne zgodnie z najnowszymi przepisami muszą spełnić przychodnie POZ. Oto szczegóły i termin na dostosowanie się.
Potrzeba ograniczenia rozprzestrzeniania się koronawirusa i zapewnienie bezpieczeństwa pacjentom, którzy mimo pandemii musieli realizować swoje potrzeby zdrowotne, w tym odbywać konsultacje z lekarzem, doprowadziła do wprowadzenia uproszczonych procedur udzielania świadczeń zdrowotnych i rozwiązań technicznych zapewniających jak najszerszy dostęp do świadczeń. Sprawdź, jak ograniczyć ryzyko związane ze skróconym okresem przechowywania dokumentacji teleporad.
29 sierpnia 2020 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. Podmioty lecznicze nim objęte muszą dostosować swoją działalność do wymagań określonych w rozporządzeniu, mając na to czas do 28 października bieżącego roku. Sprawdź, kogo dotyczy przedmiotowe rozporządzenie i jakie wymogi prawne zostały wprowadzone.
Nowe rozporządzenie ministra zdrowia z 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 1395) precyzuje sposób realizacji teleporady. Określa, jak postępować, gdy lekarzowi nie uda się skontaktować z pacjentem i wizyta się nie odbędzie, a także jak sprawozdawać zdalną realizację świadczenia do NFZ.
Zadaniem lekarza, pielęgniarki czy położnej POZ jest ocena stanu pacjenta i ustalenie, czy taka forma kontaktu z lekarzem jest wystarczająca. Jeśli nie, zalecą wizytę osobistą, wizytę domową lub skierują do szpitala. Teleporada umożliwi wystawianie zarówno e-recept i e-zwolnień, jak i e-skierowań.
Przychodnie POZ mają obowiązek umieszczania informacji o możliwości odbycia teleporady w widocznym miejscu zarówno w przychodni czy w gabinecie, a także na stronie internetowej.
Wytyczne precyzują też kwestię ochrony bezpieczeństwa danych i zobowiązują świadczeniodawców do przeprowadzanie teleporad w warunkach gwarantujących poufność, w tym zapewnienie braku dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych w związku z ich realizacją.
Przychodnie POZ do końca września muszą się dostosować do wymagań określonych rozporządzeniu.
Wytyczne konsultanta krajowego w dziedzinie medycyny rodzinnej dotyczące teleporad w podstawowej opiece zdrowotnej udzielanych w czasie epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2>>
Wraz z wprowadzeniem stanu epidemii Ministerstwo Zdrowia opracowało specjalne przepisy i udostępniło narzędzia do realizacji teleporad. Rozwiązanie to ma na celu zapewnić jak najszerszą dostępność do świadczeń, przy jednoczesnym ograniczaniu rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2. Oto szczegóły.
Przepisy specustawy uregulowały po raz pierwszy kwestię telemedycyny, mimo że wiele placówek już korzystało z tej formy współpracy z pacjentami. Stworzono przy okazji system informatyczny, który umożliwia wykonywanie i rozliczanie świadczeń refundowanych ze środków NFZ. Jednakże nadal nie wskazano w żaden sposób szczegółowo kwestii związanych z ochroną danych osobowych. W związku z tym należy kierować się ogólnymi przepisami i zasadami wynikającymi z RODO.
W związku z wprowadzeniem przepisów związanych z koronawirusem, polski ustawodawca zdecydował się uregulować problem związany z telemedycyną. Z uwagi na sten epidemii taka forma świadczenia usług przez placówki ochrony zdrowia jest bardzo często stosowana. Ponieważ jednak kwestia ta nie została szczegółowo uregulowana w dotychczasowych przepisach, zdecydowano się wprowadzić nowe regulacje.
W stanie epidemii związanej z koronawirusem telemedycyna jest praktyką coraz bardziej powszechną. Zmniejszamy w ten sposób ryzyko zakażenia, w sytuacjach gdzie obecność w placówce nie jest niezbędna. Jednak nie możemy zapominać o dobrze przygotowanej dokumentacji na tę okoliczność.
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i wydarzeniach branżowych?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.