Teleporada stanowi duże wyzwanie dla systemu ochrony zdrowia. Jednak w dobie panującej na całym świecie pandemii COVID-19 wydaje się to jedyną alternatywą, która pozwoli utrzymać ciągłość leczenia. Biorąc pod uwagę perspektywę dłuższego obcowania z teleporadą, warto wdrożyć we własnej placówce ugruntowane zasady jej przeprowadzania. Zwłaszcza, że dotyczy tak newralgicznych aspektów, jak ludzkie życie i zdrowie, co powoduje przeróżne konflikty na płaszczyźnie komunikacji interpersonalnej.
29 sierpnia 2020 r. weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia z 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. Podmioty lecznicze nim objęte muszą dostosować swoją działalność do wymagań określonych w rozporządzeniu, mając na to czas do 28 października bieżącego roku. Sprawdź, kogo dotyczy przedmiotowe rozporządzenie i jakie wymogi prawne zostały wprowadzone.
Nowe rozporządzenie ministra zdrowia z 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 1395) precyzuje sposób realizacji teleporady. Określa, jak postępować, gdy lekarzowi nie uda się skontaktować z pacjentem i wizyta się nie odbędzie, a także jak sprawozdawać zdalną realizację świadczenia do NFZ.
Zadaniem lekarza, pielęgniarki czy położnej POZ jest ocena stanu pacjenta i ustalenie, czy taka forma kontaktu z lekarzem jest wystarczająca. Jeśli nie, zalecą wizytę osobistą, wizytę domową lub skierują do szpitala. Teleporada umożliwi wystawianie zarówno e-recept i e-zwolnień, jak i e-skierowań.
Przychodnie POZ mają obowiązek umieszczania informacji o możliwości odbycia teleporady w widocznym miejscu zarówno w przychodni czy w gabinecie, a także na stronie internetowej.
Wytyczne precyzują też kwestię ochrony bezpieczeństwa danych i zobowiązują świadczeniodawców do przeprowadzanie teleporad w warunkach gwarantujących poufność, w tym zapewnienie braku dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych w związku z ich realizacją.
Przychodnie POZ do końca września muszą się dostosować do wymagań określonych rozporządzeniu.
Wytyczne konsultanta krajowego w dziedzinie medycyny rodzinnej dotyczące teleporad w podstawowej opiece zdrowotnej udzielanych w czasie epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2>>
Wraz z wprowadzeniem stanu epidemii Ministerstwo Zdrowia opracowało specjalne przepisy i udostępniło narzędzia do realizacji teleporad. Rozwiązanie to ma na celu zapewnić jak najszerszą dostępność do świadczeń, przy jednoczesnym ograniczaniu rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2. Oto szczegóły.
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i wydarzeniach branżowych?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.