Rzecznik Praw Pacjenta oraz Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych przygotowali „Wytyczne dotyczące realizacji prawa do informacji przez osoby uprawnione na odległość”. Zawarte w nich wskazówki to efekt porozumienia o wzajemnej współpracy pomiędzy RPP a Prezesem UODO podpisanego 21 lipca 2020 r.
Zgoda na leczenie jest kluczowym elementem w procesie obsługi pacjenta. Z tego odcinka podcastu „Prawo dla zdrowia” dowiesz się, na co zwrócić uwagę w procesie komunikacji z pacjentem, żeby odebrana zgoda na leczenie była zgodna z prawem i skuteczna. Powiemy Ci również, jak komunikacja z pacjentem wpływa na ryzyka związane z procesami o tzw. błędy medyczne.
Zgodę na udzielenie świadczenia zdrowotnego można złożyć za pomocą Platformy P1, jednak ma ona ogólny charakter. Jak postępować w przypadku rozbudowanych, zindywidualizowanych oświadczeń w odniesieniu do konkretnego zabiegu, poprzedzonych stosowną informacją co do jego przebiegu? To i wiele innych pytań pojawia się w związku z wdrożeniem EDM. Poznaj odpowiedzi na nie.
Kwestia odpowiedzialności lekarza za zakażenie w jego gabinecie zarówno pacjenta, jak i personelu to problem bardzo trudny i złożony pod względem medycznym i prawnym. Dlatego warto wymagać przed przyjęciem pacjenta podpisania przez niego oświadczenia o konsekwencjach zabiegu w związku z trwającą epidemią.
Zgodnie z jedną z podstawowych zasad RODO administrator danych osobowych może przechowywać dane osobowe przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do celów, w których dane te są przetwarzane. Jeśli zatem przestanie istnieć cel przetwarzania danych osobowych, wówczas administrator powinien usunąć dane lub dokonać ich anonimizacji. W niektórych przypadkach usunięcie danych może nastąpić na żądanie. Sprawdź, jak wykonać taką procedurę.
W przypadku podmiotów wykonujących działalność leczniczą, które zdecydują się na wprowadzenie monitoringu w swych placówkach, zastosowanie znajdą różne przepisy – od ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) po przepisy sektorowe. Dlatego też warto usystematyzować, kiedy, w jakim zakresie i na jakich zasadach takie podmioty mogą wdrożyć monitoring.
Przeprowadzając telewizytę, aby zapewnić zgodność przetwarzania danych osobowych z przepisami RODO, należy je zbierać np. z powodu konieczności wykonania umowy. Czy w takiej sytuacji placówka medyczna musi uzyskać zgodę pacjenta?
Od 1 września obowiązuje ustawa z 14 sierpnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu (Dz.U. z 2020 r. poz. 1493).
Zgoda może być podstawą przetwarzania danych tylko wtedy, gdy nie występują inne przesłanki legalizujące. Gdy jednak zgoda ma zastosowanie, to musi spełniać określone warunki, by rzeczywiście była podstawą przetwarzania.
Polskie Towarzystwo Stomatologiczne rekomenduje nadal, w dobie pandemii COVID-19, rejestrację wyłącznie w formie telefonicznej lub poprzez inne środki komunikacji, np. Internet. Nie zaleca się rejestracji osobistej. W takiej sytuacji należy dokonać prawidłowej identyfikacji pacjenta z zachowaniem szczególnych zasad mających na celu ochronę danych pacjenta.
Sytuacja zbyt pochopnego zawierania umów powierzenia powoduje konieczność zupełnie niewłaściwego i niepotrzebnego obarczania się obowiązkami, za których nieprzestrzeganie grożą wysokie kary. Prowadzi to również do sytuacji absurdalnych. Jedną z nich jest możliwość kontroli przetwarzania danych osobowych przez powierzającego. W praktyce łączy się to z możliwością przeprowadzenia audytu w systemach przetwarzania danych osobowych procesora. Jest to sytuacja nieprzystająca do rzeczywistości w przypadku zwykłej współpracy stron związanej jedynie z wymianą danych osobowych, niezbędnych do wykonania umowy wzajemnej.
Nie tylko RODO, lecz także inne przepisy, nakładają na Ciebie określone obowiązki informacyjne wobec Twoich pacjentów.
Z tego odcinka podcastu "Prawo dla zdrowia" dowiesz się, jakich informacji powinieneś udzielać swoim pacjentom w całym procesie udzielania świadczeń zdrowotnych.
Koronawirus zmusił podmioty lecznicze do podjęcia nowych wyzwań i dostosowania się do nowych realiów. Część aspektów związanych w wykonywaniem działalności leczniczej musiała zostać uregulowana na nowo lub pewne rzeczy musiały zostać zmienione. Z kolei są zagadnienia, które nie wymagają żadnych zmian. Jednakże zawsze ze względu na charakter działalności podmiotów leczniczych należy mieć na uwadze ochronę danych osobowych, tym bardziej że właśnie tutaj przepływ danych m.in. o osobach zarażonych jest największy i istnieje tak naprawdę największe ryzyko naruszenia praw i wolności osób fizycznych.
Obowiązujący na terenie Polski stan epidemii oraz ciągłe działania prowadzone przez jednostki Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz placówki służby zdrowia związane są z przetwarzaniem ogromnej ilości danych osobowych, w tym danych o stanie zdrowia obywateli. Informacje te mogą dotyczyć w szczególności osób, u których zdiagnozowano chorobę COVID-19, jak również tych, które oczekują na wynik badania, gdyż podejrzewa się u nich zachorowanie. Służby sanitarne przetwarzają ponadto dane osób na kwarantannie.
Jak lekarz powinien zgodnie z RODO postępować z pacjentem
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i wydarzeniach branżowych?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.