Lekarze, którzy kontynuują działalność lub wznowili ją w czasie epidemii COVID-19, zazwyczaj niepokoją się o skutki zakażenia. Nie chodzi tylko o własne zdrowie, ale o zdrowie personelu i pacjentów. Oprócz konsekwencji medycznych powodem do wielu wątpliwości są konsekwencje prawne zakażenia, do którego mogłoby dojść w gabinecie. Co grozi zatem właścicielom gabinetów w przypadku zakażenia pacjentów lub personelu?
Dane osobowe lekarzy znajdujące się w publicznych rejestrach zawodowych oraz innych, związanych z wykonywaniem zawodu lekarza, mogą być ujawniane zainteresowanym w trybie przewidzianym przez przepisy o dostępie do informacji publicznej. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z 5 marca 2020 r.
Przekazywanie danych osobowych w ochronie zdrowia to zjawisko nieustające. Dotyczy to zarówno danych pacjentów, personelu medycznego, jak i osób kierowanych na staże. Jak wówczas należy zadbać o bezpieczeństwo danych? Czy potrzebna jest umowa powierzenia? Odpowiedzi znajdują się w artykule poniżej.
Placówka medyczna nie dysponuje prawem do ustnego informowania pacjenta o 4-cyfrowym kodzie podczas rozmowy telefonicznej. Jednak w wyjątkowych sytuacjach, po zweryfikowaniu tożsamości osoby dzwoniącej, osoba wystawiająca receptę mogłaby przekazać pacjentowi 4-cyfrowy kod dostępu. Przy czym istotne jest wówczas prawidłowe uwierzytelnienie osoby pacjenta, z którym prowadzona jest rozmowa telefoniczna (np. poprzez numer PESEL pacjenta, powód wizyty lekarskiej, datę i godzinę wizyty itd.).
Wdrożenie wymaganych rozwiązań dotyczących e-recept, e-skierowań oraz e-zwolnień wiąże się z obowiązkami po stronie podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Poniższa tabela ma na celu uporządkowanie przedstawionych informacji oraz wskazanie terminów na dostosowanie się do wymogów w tym zakresie.
Od początku 2019 roku receptę wystawioną w formie elektronicznej realizują wszystkie apteki w kraju, a od początku 2020 roku obowiązkowo będą ją wystawiać wszyscy lekarze. Poznaj szczegóły tego rozwiązania.
Znasz już zasady wystawiania i obsługi e-zwolnień. Nie oznacza to jednak, że w codziennej praktyce nie spotkasz się z sytuacjami nietypowymi. Jakie problemy występują najczęściej i jak sobie z nimi radzić?
Przedsiębiorca nie ma konieczności wyrabiania pieczątki. A to dlatego, że w polskim prawie nie ma zapisu, który by to nakazywał. Są jednak zawody, w których posiadanie pieczątki jest obowiązkowe. Pieczątka jest wymagana w zawodach medycznych: lekarza, weterynarza, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego. W przypadku tych zawodów pieczątki są określone stosownymi uchwałami i rozporządzeniami.
Przetwarzanie danych osobowych w placówkach ochrony zdrowia widoczne jest na wielu płaszczyznach. Nie organicza się tylko do prowadzenia dokumentacji medycznej pacjentów, czynności dokonywanych podczas rejestracji na wizytę lekarską czy też zlecania usług firmie informatycznej. Problematyczna może być na przykład współpraca z drukarnią w zakresie drukowania recept. Sprawdź, jak postąpić.
Ustalenie katalogu podmiotów przetwarzających jest bardzo ważne, gdyż z każdym z procesorów administrator powinien zawrzeć w formie pisemnej umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych. Ma to kluczowe znaczenie przy dokonywaniu przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych analizy naruszenia zasad ochrony danych osobowych, tj. oceny, kto odpowiada za zawiniony błąd przy przetwarzaniu danych pacjentów.
Zjawisko „hejtu w Internecie” stało się w dzisiejszych czasach niestety bardzo rozpowszechnione. Grupą zawodową szczególnie narażoną na tego typu działalność są lekarze. Jakie istnieją środki do walki z hejtem i czy ustawa o ochronie danych osobowych może być w tej kwestii pomocna?
Prawo pacjenta do tajemnicy informacji z nim związanych jest jedną z naczelnych zasad ustawy regulującej prawa pacjenta i ma przede wszystkim służyć ochronie jego prywatności. Jednak w niektórych przypadkach tajemnica ta może być ujawniona, nawet po śmierci pacjenta. Sprawdź, kiedy przepisy dopuszczają taką możliwość.
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i wydarzeniach branżowych?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.